Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 247 im. Kazimierza Lisieckiego "Dziadka" - oddziały gimnazjalne

Idź do spisu treści

Menu główne

2008-2014

Aktualności > Lata wcześniejsze > Świadomie ku dorosłości

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Świadomie ku dorosłości”
zajęcia pedagoga szkolnego – dr Anny Frindt-Bajson

2013/2014
klasa 1A
„Wybudujemy wieżę”

„Wybudujemy wieżę” to projekt stworzony specjalnie z myślą o uczniach pierwszej klasy o charakterze integracyjnym. Miał on na celu, poprzez ruch i zabawę, zbliżyć do siebie członków klasowej społeczności, pokazać podstawy efektywnej kooperacji i współpracy, posłużyć jako instrument do wzajemnego poznania się, próbując tym samym niwelować konflikty i nierówności w klasie. Cele brzmią dość górnolotnie i nie są oczywiście możliwe do całkowitego zrealizowania podczas trzech godzin lekcyjnych, nie mniej jednak mamy nadzieję, że zasialiśmy w młodzieży pewne ziarno, które regularnie podlewane może wydać plon. Mierzalnym i najbardziej odczuwalnym przez nas wszystkich efektem, jest (mamy nadzieję!) fakt, że wszyscy miło spędziliśmy czas.
„Wybudujemy wieżę!” to projekt dotyczący zagadnienia architekta, a jej efektem końcowym jest-jak sama nazwa wskazuje-wieża utworzona z cegiełek (kartonów), z których każda symbolizuje innego ucznia i podkreśla jego indywidualność (poprzez własne przyozdobienie imieniem, symbolami itp.). Naszym celem było podkreślenie faktu, że każdy z uczniów-bez względu na pochodzenie czy dysfunkcje (klasa integracyjna) jest tak samo ważny i tak jak budowla zawali się, gdy zabraknie pewnego elementu, tak samo i klasowa społeczność nie może prawidłowo funkcjonować, gdy zabraknie któregoś z jej członków.

Pośrednimi celami była możliwość indywidualnego wyrażenia siebie (jestem ważny, jestem architektem własnego losu) i nauka współpracy przy stawianiu wieży (trudności techniczne były świetnym pretekstem do pomocy sobie nawzajem).
Mamy nadzieję, że powstała „budowla” będzie manifestem tego, co 1A ma w sobie najlepszego i symbolem siły, która tkwi zarówno w indywidualności, jak i we współpracy.

Bardzo dziękujemy WSZYSTKIM! Uczestnikom za kreatywnie spędzony czas, Wasze zaangażowanie i próby poskromienia wybuchowych temperamentów, co jak wiemy, nie było dla Was takie łatwe:) Czas wspólnie z Wami spędzony okazał się dla nas bardzo inspirujący i pouczający, dał nam pozytywną energię do dalszych działań. Na podziękowania zasługuje również Pani Pedagog, która okazała się być rewelacyjnym przewodnikiem, wsparciem i nauczycielem.
Jeszcze raz wszystkim dziękujemy i baaardzo serdecznie pozdrawiamy!
Magda, Ida, Ola, Zosia, Marysia i Tomek.


2013/2014
Klasa 1A - Razem do celu

W dniu 16 maja 2014 roku miałyśmy przyjemność przeprowadzić projekt pt. „Razem do celu” z uczniami klasy I A.
Podczas zajęć uczniowie mieli szansę polepszyć swoje relacje w grupie, rozwinąć umiejętności współpracy oraz swoją kreatywność. Przechodząc przez różnorakie zadania uczniowie mogli na własnej skórze doświadczyć jak ważna jest współpraca, oraz że dużo trudniej jest pracować „na własną rękę” niż w grupie. Cieszymy się, że pomimo różnych przeciwności uczniowie klasy IA, w końcowej fazie projektu zdecydowali się na połączenie swoich sił, przez co mogli uzyskać większą nagrodę i co za tym idzie, doświadczyć, iż tylko razem mogą dotrzeć do celu. Miło nam, że wszyscy uczniowie wyszli z naszych zajęć zadowoleni i uśmiechnięci. Mamy nadzieję, że będziemy miło przez nich wspominane, a to co starałyśmy się im przekazać nie zostanie zapomniane.
Magda i Martyna.

2013/2014
Klasa 1B - „We are the Champions”
Dnia 10 grudnia 2013 roku odwiedziliśmy klasę 1b, by wspólnie przeprowadzić warsztaty pt. „We are the Champions”.
Od początku towarzyszyła nam sportowa atmosfera, która sprzyjała rywalizacji i otwarciu się na drugiego. Wspólnie rozegraliśmy dwie połowy
i dogrywkę, w czasie których poznawaliśmy się, uczyliśmy panować nad emocjami oraz stworzyliśmy hymn 1b, gdyż jak przystało na drużynę piłkarską powinna taki posiadać. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas i mamy nadzieję, że będziecie nas miło wspominać!
Bożenka, Agata, Justyna, Alicja, Artur

2013/2014
Klasa 1B - Powrót na Ziemię

15.05.2014 r. „Powrót na Ziemię” to warsztaty przygotowane przez studentki animacji społeczno-kulturalnej Uniwersytetu Warszawskiego – Ani Laskowskiej, Darii Gojskiej, Izabeli Wójcik oraz Justyny Dominiak.
Głównym celem zajęć była integracja uczniów klasy Ib, a dodatkowo – m.in. rozwój wyobraźni i kreatywnego myślenia, rozwój umiejętności współpracy oraz odpowiedzialności za własne działania, które wpływają na funkcjonowanie całej grupy.
Fabuła zajęć przeniosła uczestników na księżyc. Niefortunnie, rakieta, którą wszyscy tam polecieli – uległa zniszczeniu. Żeby wrócić na Ziemię, uczestnicy musieli zbudować nową rakietę, a żeby to się udawało – wykonując zadania zdobywali ich kolejne elementy, z których na koniec powstał wehikuł, którym szczęśliwie i bezpiecznie cała załoga wróciła na Ziemię.
Warsztaty zostały podzielone na trzy części: pierwsza część miała na celu wprowadzenie uczniów w fabułę i przygotowanie ich do zdobywania kolejnych części rakiety, co miało miejsce podczas drugiej części zajęć, a trzecia część posłużyła wspólnemu zmontowaniu rakiety.
Przez pierwszą godzinę zajęć uczniowie poznali studentki, które przygotowały dla nich zajęcia. Zostali wprowadzeni w fabułę i od razu przeszli do działania – na początku ustalony został Regulamin Gwiezdnych Powrotów, zgodnie z którym wszyscy uczestnicy musieli działać, by misja się powiodła.

Następnie uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy (do których przydzieleni zostali już wcześniej, jednak dopiero w tym momencie zostali o tym poinformowani). Każda z grup miała swojego opiekuna, który czuwał nad realizacją zadań swojej załogi, dopingował ją w działaniu, dbał o bezpieczeństwo działań oraz czujnym okiem ją obserwował i oceniał jej działania. Pierwszym z nich było wymyślenie nazwy załogi jej okrzyku oraz gestu. I tak grupa Ani przyjęła nazwę RPK , Darii – ADHD, a Justyny – Hutnik Warszawa. Zadaniem Izy było kontrolowanie sytuacji, prowadzenie punktacji drużyn oraz pomoc w poszczególnych działaniach drużyn.
Kolejnym zadaniem dla każdej załogi było wybranie z listy dziesięciu przedmiotów trzech, które według grupy podczas misji będą najpotrzebniejsze – przedmioty te uczniowie mogli wykorzystać do realizacji późniejszych zadań. Do wybranych przedmiotów należały m.in. latarka, baterie i… papier toaletowy.
Po wykonaniu tego zadania nastąpiło krótkie podsumowanie i przyznanie punktów, po którym uczniowie udali się na przerwę.
Druga część warsztatów to wykonywanie przez załogi zadań, za których realizację dostawały kolejne elementy rakiety. Każda drużyna wykonywała zadania w innej kolejności i we własnym tempie.
Misje, których załogi musiały się podjąć, to:
• transport tlenu – czyli przeniesienie napompowanych balonów wyznaczoną trasą; balony były umieszczone pomiędzy ustawionymi gęsiego uczniami, którzy nie mogli dotknąć ich rękami;
• księżycowe podchody – uczniowie poszukiwali ukrytych w sali kopert za pomocą odpowiednich wskazówek i wykonywali zadania. Realizując to krok po kroku zdobywali kolejne cyfry szyfru, który był niezbędny, by zdobyć element rakiety;
• stworzenie silnika do rakiety – za pomocą zestawu kilku rzeczy uczestnicy budowali silnik według własnego pomysłu – silnik ten również został wykorzystany do budowy rakiety;
• stworzenie kosmicznej potrawy – uczniowie za pomocą różnych makaronów oraz kleju tworzyli trójwymiarowych konstrukcji, które były kosmicznym posiłkiem; oprócz jej stworzenia – załoga miała za zadanie wymyślić jej krótką prezentację, którą przedstawiała w późniejszym momencie warsztatów.
Po wykonaniu wszystkich tych zadań nastąpił koniec części drugiej spotkania i uczniowie udali się na przerwę.
Trzecia – i ostania – część warsztatów to przede wszystkim wspólne zmontowanie rakiety i powrót na Ziemię.
Na samym jej początku załogi przedstawiły swoje potrawy, które przygotowały podczas poprzedniej części. Następnie uczniowie dowiedzieli się, co jest ich kolejnym zadaniem – jak wiedzieli wcześniej, czekało na nich zmontowanie rakiety. Ale zanim to nastąpiło – musieli zdobyć instrukcję, jak tego dokonać. Niestety, instrukcja nie była dostępna ot tak – uczniowie mogli ją zdobyć jedynie podejmując się ostatniej, wspólnej misji, w którą każdy musiał się zaangażować, by mogła zakończyć się powodzeniem.
Każdy uczeń – oprócz jednego – miał zawiązane oczy. Ustawiając się jeden za drugim i łapiąc za ramiona, stworzyli łańcuch, który udał się na poszukiwania zagubionej instrukcji. Ostatni uczeń który nie miał zawiązanych oczu, kierował łańcuchem, wysyłając impuls do jego czoła sygnalizujący, w którą stronę należy skręcić.
Gdy instrukcja została odnaleziona – uczniowie zabrali się do pracy. Wykorzystując zdobyte wcześniej elementy wspólnymi siłami stworzyli rakietę według planu i… bezpiecznie wrócili na Ziemię! Misja „Powrót na Ziemię” zakończyła się sukcesem!
Na koniec jeszcze tylko ewaluacja (przyczepienie mini-rakiet do ognistego ogona dużej rakiety, w miejscu zależnym od tego, jak zajęcia się podobały), krótka ankieta i ogłoszenie zwycięzcy rywalizacji, którym została załoga… Hutnik Warszawa! I oczywiście wręczenie nagród.
I w taki sposób trzy godziny lekcyjne minęły zarówno uczniom, jak i prowadzącym zajęcia studentkom, błyskawicznie!


2013/2014
Klasa 2A - "MOST DO LEPSZEGO JUTRA"
Prowadzące: Aneta Górska, Justyna Kłos, Martyna Paczkowska
Całe nasze zajęcia były oparte na kanwie historii dwóch wiosek, które były połączone mostem, jednak w wyniku niefortunnych zjawisk pogodowych to połączenie zostało zerwane. Naszym zadaniem podczas trzygodzinnych zajęć była jego odbudowa. Most był symbolem wspólnoty i dobrej komunikacji, dlatego też nasze zajęcia miały na celu otworzenie się uczniów na siebie nawzajem, dostrzeżeniu zalet, mocnych stron w drugiej osobie, poprawę samopoczucia, a także naukę poprawnej komunikacji, zwiększenie poziomu integracji w klasie.
Pierwszy blok zaczęłyśmy od zaproszenia uczniów do wyruszenia w podróż do krainy wiosek. Aby przybliżyć historię dwóch osad, posłużyłyśmy się zawieszonym obok wejścia rozerwanym mostem, pod którym znajdowała się rzeka z niebieskiego materiału. Na niej były położone kamienie, w których widniały zasady naszych warsztatów. Po ich prezentacji zaprosiłyśmy uczniów do wspólnej odbudowy mostu. Na początku trzeba było zgromadzić potrzebne materiały! Dlatego więc ozdabialiśmy deski do mostu, a także sprawdzaliśmy, czy sznurek, który będzie te deski trzymał, wytrzyma tak duże obciążenie.
Środkowy blok zajęć rozpoczęłyśmy od zabawy ruchowej, która dała nam możliwość zdobycia pożywienia, aby wzmocnić się przed dalszą odbudową mostu.

Mieliśmy już materiały potrzebne do odbudowania mostu, sprawdziliśmy ich wytrzymałość, zdobyliśmy pożywienie. Jednakże najważniejsze i najtrudniejsze zadanie było jeszcze przed nami. Mianowicie: kwestia podziału obowiązków oraz tego, w jaki sposób chcemy pracować. Żeby ustalić pewne sprawy potrzebna jest rozmowa. Dlatego uczestnicy warsztatów muszą przedyskutować w jaki sposób oraz co muszą jeszcze wykonać. Kolejne ćwiczenie polegało na rozmowie dotyczącej czekających przed nimi zadań. Jednak uczestnicy mieli na głowie nazwy ról – etykietki, które nadała im grupa. Ich zadaniem było odgadnięcie właśnie jaką odgrywają rolę. Okazało się to dość trudne, jednak z pomocą animatorów udało się zabawę przeprowadzić do końca i każdy mógł odetchnąć z ulgą, że już takiej etykietki się pozbył. Chciałyśmy jednak postawić szczególny akcent na to ćwiczenie, zjawisko etykietowania jest bowiem powszechne, także występujące w szkole czy miejscu pracy. Mamy jednak nadzieję, że dało to uczestnikom do myślenia i skonfrontowani z negatywnymi odczuciami, które wywołały odgrywane role, będą bardziej wrażliwi, by do takich sytuacji nie doprowadzić.
Ostatnie 45 minut poświęciłyśmy na dokończeniu odbudowy mostu. Każda z grup, która namalowała swoje przęsło mostu, mogła zaprezentować swoją pracę oraz przyczepić ją do szkieletu mostu. Most powoli się zapełniał, więc też radość z połączenia wioski się zwiększała. Dlatego by móc pełniej wyrazić nasze emocje, każda z grup była poproszona o ułożenie piosenki dotyczącą klasy do melodii „Ja uwielbiam ją”. Po prezentacji piosenki, ostatnie deski zawisły na naszej kładce. W tle puściłyśmy indiańską muzykę, na rzutniku pojawiły się zdjęcia dwóch wiosek połączonych mostem. Żeby zakończyć nasze warsztaty, zaprosiłyśmy jeszcze wszystkich do zrobienia kręgu i przeprowadzenia ostatniej zabawy. Chciałyśmy jakoś podziękować każdemu z osobna, a także stworzyć możliwość, by uczestnicy sobie nawzajem mogli przekazać „miłe słowo”. Ponieważ było nas bardzo dużo, że nie starczyłoby nocy na porozmawianie z każdym z osobna, wymyśliłyśmy system „wędrujących łapek”, które każdy mógł zapełnić jakimś podziękowaniem. Myślimy, że to ćwiczenie pomogło w jakiejś części umocnić więzi oraz wydobyć głębsze przemyślenia o innych osobach z klasy 2a. Żadna z łapek nie była pusta, a na wielu z nich widniały bardziej złożone wypowiedzi.
Te warsztaty były dla nas bardzo wartościowym doświadczeniem, sprawdzeniem siebie w pracy zespołowej, a także w pracy pedagogicznej. Mimo, że wyszłyśmy bardzo zmęczone, to jednak te 3 godziny spędzone w szkole z dzieciakami dały nam potwierdzenie, że to właśnie jest kierunek, w którym chcemy iść w naszej przyszłej pracy zawodowej.
Chciałyśmy bardzo podziękować za wspólny czas – szczególnie całej klasie 2a. Zajęcia z Wami były dla nas ubogacającym doświadczeniem. Dziękujemy także pani Annie Frindt–Bajson za wszystkie wskazówki, ciepłe przyjęcie i otwartość na nasze pomysły. Jesteśmy bardzo szczęśliwe z możliwości uczestniczenia w takim projekcie!

2013/2014
Klasa 2A - "Chcę z Tobą pogadać"
Realizacja: 15.05.2014, godz.: 9.45-12.20
Uczestnicy: uczniowie klasy 2a oraz w roli prowadzących Sylwia Gadomska i Justyna Wyczółkowska- studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Cele projektu: rozwijanie umiejętności porozumiewania się w różnych sytuacjach i prezentacji własnego punktu widzenia. Z projektu zrodził się bardzo intensywny kurs komunikacji interpersonalnej. Najciekawsze według uczniów aktywności to te, które angażowały nie tylko intelektualnie, ale także fizycznie- czyli gra w Jengę z pytaniami dot. komunikacji oraz tworzenie karty urodzin wszystkich uczniów klasy 2a. Refleksje prowadzących: W niektórych momentach w klasie było zbyt głośno (jednocześnie mówiła więcej niż 1 osoba), ale mamy nadzieję, że to spotkanie będzie impulsem do choć minimalnej zmiany w tej kwestii. Bardzo dziękujemy Gimnazjalistom za wspólnie spędzony czas. Życzymy uczniom, aby jak najwięcej osób chciało z Nimi rozmawiać i aby byli dobrymi nadawcami i odbiorcami komunikatów.

2013/2014
Klasa 2B - "Marzenia się nie spełniają. Marzenia się spełnia"

15 maja w klasie II B przeprowadziłyśmy warsztaty "Marzenia się nie spełniają. Marzenia się spełnia". Podczas naszych zajęć starałyśmy się wprowadzić atmosferę szacunku, zaufania i wzajemnej tolerancji. Przeprowadziłyśmy ćwiczenia o charakterze integracyjnym, aktywizującym, podczas których m.in. próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania: „kim jestem?”, „co potrafię robić?”, „co jest dla mnie ważne?”, „co cenię w życiu?”, „jak chciałabym/chciałbym żyć”. Pytania miały pomóc uczniom dostrzec swoje mocne strony, i odnaleźć je u innych. Podczas zajęć poruszane były tematy pasji, zainteresowań, pragnień, marzeń – tych małych i dużych. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że nie ma marzeń nieistotnych, nieważnych, a przede wszystkim niepotrzebnych. Trzeba marzyć. Każdy ma prawo do marzeń, a przede wszystkim każdy ma prawo do ich spełniania. Celem zajęć było uświadomienie uczniom, że marzenia odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Często stają się motorem przeróżnych działań, dając potrzebną energię do podejmowania wyzwań przekraczających nasze możliwości. Przede wszystkim zależało nam na uświadomieniu uczniom, że nawet gdy mamy ciężko i źle, to nie znaczy że nie mamy na to wpływu - często zależy to tylko od nas samych – od naszej wiary, odwagi, i dyscypliny. I od naszych marzeń. Dziękujemy klasie II B – klasie, na którą składa się grupa dojrzałych, wrażliwych, wartościowych osób. Dziękujemy za ciepłe słowa, za możliwość spędzenia razem z Wami tych kilku godzin. Pamiętajcie – pojawia się wiele przeszkód, wiele chwil kryzysu – ale nie rezygnujcie, działajcie, wierzcie w siebie ! Jeszcze raz bardzo dziękujemy i serdecznie pozdrawiamy
Monika, Ala, Gosia, Natalia

2013/2014
Klasa 3b - "Z marzeniami w przyszłość"
Dnia 9 grudnia 2013 roku studenci Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr Anny Frindt-Bajson przeprowadzili zajęcia dla uczniów klasy III B. Wczesna godzina nie zniechęciła uczniów i prawie wszyscy pojawili się już na początku pierwszej lekcji. W trakcie zajęć rozmawialiśmy o marzeniach, planach na przyszłość oraz o tym jakie kroki podjąć w celu ich realizacji. Próbowaliśmy również odpowiedzieć na pytanie czy łatwo jest połączyć pracę zawodową ze swoimi pasjami. Wszyscy zgodnie uznali, że najlepiej jest wtedy kiedy nasz zawód jest naszą pasją. Podczas zajęć oglądaliśmy fragmenty filmów, seriali, wywiadów, teledysków, które wpłynęły bardzo budująco na uczniów i prowadzących. Pomimo tego, że zajęcia trwały trzy godziny, upłynęły w wyjątkowo miłej i przyjaznej atmosferze. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali od prowadzących „pakiety” zawierające płytę z pełnymi filmami, folią bąbelkową pomocną przy rozładowywaniu stresu oraz listę stron internetowych organizacji, które stwarzają wiele możliwości rozwoju zainteresowań.

Warsztaty przygotowali i przeprowadzili:
Katarzyna Bryda, Karolina Chołuj, Evgenia Alexandrova, Piotr Czerniakowski, Karol Kępka
pod opieką Pani Dr Anny Frindt-Bajson.

2013/2014
Klasa 3c - "Jestem Super-woman", "Jestem Super-manem"

Po wnikliwej diagnozie oraz długich przygotowaniach przeprowadziliśmy w klasie III C projekt mający na celu przede wszystkim akceptację drugiego człowieka, podniesienie poczucia własnej wartości oraz poznanie swoich mocnych stron. Prawie 3 godzinne warsztaty pod nazwą „Jestem SUPER-WOMAN, jestem SUPER-MANEM” zrealizowaliśmy 13 grudnia 2013r. w aranżacji SUPER-BOHATERÓW, która prowadziła do dostrzeżenia wagi pozytywnego myślenia w podnoszeniu poczucia własnej wartości. Całość naszych zajęć przebiegła w przyjaznej atmosferze, co jest dowodem na to, iż tego dnia każdy uczestnik miał dobry nastrój.
Pozytywne odczucia klasy III C umocniły nas w przekonaniu, iż jest to praca, którą chcielibyśmy wykonywać w przyszłości. Dziękujemy klasie III C za zaangażowanie, akceptację oraz zainteresowanie podczas przeprowadzania zajęć. Mamy nadzieję, że uczniowie miło spędzili czas w naszym towarzystwie, nie nudzili się oraz na długo zapamiętają odmienną formę zajęć. Wierzymy, iż warsztaty przyczyniły się również do integracji klasy oraz pozytywnego myślenia wśród uczestników.
Ogromne podziękowania kierujemy do Pani Pedagog za pomoc przy projekcie oraz wsparcie duchowe. Cieszymy się, że mogliśmy pracować w tak zacnym gronie.

Estera Jakubik
Dominika Potomska
Robert Stańczuk
Karolina Szukalska

2011/2012
Klasa 1A - "Kartalandia"

2011/2012
Klasa 1A - "Po drugiej stronie lustra"

2011/2012
klasa 1B

2011/2012
klasa 1C
Dnia 15 grudnia 2011 roku przeprowadziliśmy warsztaty integracyjne dla uczniów klasy 1c. Zajęcia prowadzili Iza, Kinga, Marysia, Monika i Adam – studenci Wydziału Pedagogicznego UW. Tematem przewodnim spotkania był czas wolny. Przez trzy godziny lekcyjne wspólnie bardzo dobrze się bawiliśmy i uświadomiliśmy sobie, jak wiele różnych możliwości spędzania wolnego czasu istnieje. Po przełamaniu lodów i poznaniu swoich imion czekał na uczniów szereg gier i zabaw. Nie zabrakło ulubionych zajęć plastycznych, gdzie każdy mógł rozwinąć swoją kreatywność. Podczas rysowania autoportretów ujawniło się wiele, dotąd nie znanych talentów. Dużo emocji wywołała gra „cytrynka” czy dopisywanie form spędzania wolnego czasu do liter alfabetu – nawet do tego stopnia, że nikt nie chciał przerywać zabawy. Na koniec, by podsumować cały blok zajęć, każda z grup wykonała kolaż, mówiący o tym, co robić, by się nie nudzić. Zabawę zakończyliśmy słodkościami – na każdego czekała czekoladowa niespodzianka. Wspólna zabawa sprawiła, że wszyscy lepiej się poznaliśmy i co najważniejsze miło spędziliśmy czas. Mamy nadzieję, że po zajęciach żaden z uczniów nie będzie się nudził i będzie wiedział, jak należy spędzać wolne chwile. Dziękujemy wszystkim uczniom za aktywny udział i zaangażowanie się w zajęcia, a także podziękowania należą się pani Annie Frindt-Bajson, która umożliwiła nam przeżycie tego doświadczenia oraz służyła swoją radą i wsparciem.

2011/2012
klasa 2A - "Droga do gwiazd"

2011/2012
Klasa 3A - "W świecie kasyna - czyli fortuna kołem się toczy"
Warsztaty zostały przeprowadzone dnia 2 grudnia w klasie 3A.
Każdy uczeń kończący gimnazjum powinien już zdawać sobie sprawę ze swoich mocnych stron. Przecież niebawem będzie musiał wybierać swoją drogę życiową! Dlatego też celem naszych warsztatów było uświadomienie uczniom, że każdy takowe posiada. Wszystko to, działo się w rozrywkowym klimacie kasyna!
Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania z grupą. Każdy stworzył wizytówkę z imieniem na karteczce w kolorze odpowiadającym jego nastrojowi. Następnie, jako że wszyscy jesteśmy wyjątkowi, po kolei przedstawialiśmy się wypowiadając swoje imię wspak i tłumacząc co ów neologizm oznacza w naszym, osobistym języku. Po zapoznaniu się, spisaniu kontraktu, czyli tej części bardziej oficjalnej, przeszliśmy do zabaw. Każdy uczeń otrzymał przygotowane przez nas wcześniej „Pudełeczko Mocnych Stron”. Po kreatywnym przyozdobieniu go, uczniowie mogli wybrać karteczki z pozytywnymi cechami i wrzucić je do pudełeczka osobie, do której najbardziej według niego pasowały. Było przy tym dużo emocji, rumieńców i mamy nadzieję, że każdy dowiedział się wtedy czegoś miłego na swój temat. Już po przerwie na pierwszy ogień poszła „Mechaniczna Pomarańcza”, która mocno ożywiła grupę, odkrywając jej zmysł rywalizacji!
Potem Sylwia Dominik poprowadziła grę w Black Jacka, jak w prawdziwym kasynie! Aczkolwiek stawką nie były tylko żetony, ale cechy bądź umiejętności, które posiadamy.

Przy czym wygrać można było nawet umiejętność tańca z nożami! Po emocjonującej rozgrywce zagraliśmy w „Powiedz mi, kim jestem”. Gimnazjaliści losowali karteczki z nazwami zawodów, i nie widząc ich, mieli poprzez zadawanie pytań reszcie grupy odgadnąć jaki to zawód. Niektóre zawody wydały się kontrowersyjne, inne zabawne. Na koniec zagraliśmy w „Silne ogniwa”. Klasa została podzielona na trzy grupy, z których każda miała do wykonania określone zadanie. Wszystkie drużyny spisały się doskonale, wygrywając przy tym losy na loterię. Każdy z uczestników naszego warsztatu został nagrodzony symbolicznym cukierkiem. My, jako animatorki, bawiłyśmy się świetnie. Cieszymy się, że mogłyśmy poznać tak sympatyczną klasę i chociaż przez chwilę poczuć się jej częścią. Serdecznie dziękujemy całej klasie 3 A, za tak miłe i serdeczne przyjęcie, życzymy sukcesów na egzaminie gimnazjalnym oraz obiecujemy, że będziemy trzymać kciuki, by każdy dostał się do wymarzonej szkoły średniej.

Prowadzące: Sylwia Dominik, Magdalena Nawrocka, Elżbieta Piątek.

2011/2012
Klasa 3B - "Pięknie się różnić"
Dnia 15 grudnia 2011 roku, w czwartkowe południe studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego w składzie: Karolina Szewczyk, Iga Cieślak, Paulina Garwacka i Magdalena Serej przeprowadziły warsztaty animacyjne w klasie III b.
Naszym głównym celem była integracja uczestników, a także zwrócenie uwagi na różnorodność i wielość kulturową. Postanowiłyśmy wykorzystać obecność w klasie chłopców z Czeczenii i zabrać uczniów w wyjątkową podróż po świecie. Na zachętę wszyscy dostali wyjątkowe bilety.
Po tradycyjnym przedstawieniu się (jak podczas każdej podróży) musieliśmy nauczyć się witać w różnych językach. Wspólnymi siłami udało nam się zebrać całkiem pokaźną ilość przywitań. Następnie przystąpiliśmy do budowy niezwykłych maszyn, by móc wystartować i nieco rozluźnić atmosferę. Ileż było przy tym radości! W końcu były to maszyny złożone z samych uczestników. Kolejnym krokiem była trasa podróży. Na ogromnej mapie zaznaczaliśmy, miejsca, które z różnych powodów są dla nas ważne. Następnie, po podziale na grupy przeprowadziliśmy wielki quiz narodowościowy. Zobaczyliśmy, jak różnią się ludzie z różnych stron świata. Wszyscy niezwykle aktywnie włączyli się w zabawę. Rywalizacja była naprawdę wyrównana. Zwyciężyły dwie grupy, zdobywając maksymalną ilość punktów.

Na zakończenie, wspólnie porozmawialiśmy o stereotypach, różnicach dzielących ludzi na świecie. Dla rozluźnienia atmosfery przeprowadziłyśmy także kilka zabaw ruchowo-integracyjnych. Kwintesencją zajęć była krótka ankieta ewaluacyjna, a także wręczenie uczestnikom świątecznych słodkości za aktywny udział w naszej wyjątkowej podróży. Chciałyśmy bardzo serdecznie podziękować wszystkim uczniom klasy III b, za dobrą zabawę, wyrozumiałość i aktywny udział w zajęciach, a także Pani dr Annie Frindt-Bajson, za nieocenioną pomoc, życzliwość i zrozumienie.

2011/2012
Klasa 3B - "Wojownicy ulicy"

Dnia 15 XII 2011 r. 4 praktykantki i 1 praktykant z Wydziału Pedagogicznego UW poprowadziło zajęcia animacyjne z klasą 3 C z Gimnazjum nr 75 na Wrzecionie. Mimo wczesnej godziny na początku zajęć frekwencja dopisała i bezproblemowo udało się poprowadzić zajęcia pt. „Wojownicy ulicy”. Dotyczyły one wszelakich form sztuki ulicznej, od piosenek folklorystycznych i rapu poprzez teatr uliczny, graffiti i taniec. Uczniowie najpierw przygotowali informacje o poszczególnych dziedzinach sztuki (ażeby mieć podstawy wiedzy), a później brali udział w kilku zabawach mających na celu ukazanie im, jak prosto można tworzyć sztukę, gdy się chce i jak zabawną a zarazem i niełatwą sprawą jest improwizacja. Zajęcia zajęły 3 godziny lekcyjne i po ich skończeniu wydawać się mogło, iż ani jedna ani druga strona owego spotkania nie wyszły z niego zasmucone :)

Dziękujemy za fantastyczną zabawę!!! IIIC jesteście niesamowitą klasą!
Serdeczne Pozdrowienia
Magda, Agata, Sylwia, Kasia i Józef

2011/2012
Klasa 3D - "Projekt - Człowiek"

Zajęcia przeprowadzone w dniu 15.12.2011 w klasie 3D przebiegały pod hasłem „Projektu Człowiek”. Prowadzący zajęcia (Katarzyna Jagiełło, Anna Kołcon, Aleksandra Mazur, Karolina Olszewska, Barbara Goliasz), starali się przybliżyć uczniom istotę korzyści płynących ze współ pracy i komunikacji. Uczniowie mieli okazję podczas zajęć wykazać się za równo refleksem jak i zdolnościami techniczno-artystycznymi. Wszystkie te zdolności zostały wykorzystane podczas wykonywania człowieka z taśmy, który okazał się najbardziej interesującym elementem zajęć.

2010/2011
Klasa 1A - "
Na Wrzecionie, a po drugiej świata stronie"

Warsztaty przeprowadzone zostały w klasie 1a.
Wyruszenie w podróż po świecie wydało nam się odpowiednim tematem spotkania z klasą Ia – wiadomo, że podróże kształcą, wymagają współpracy na wyrównanym poziomie aktywności, koncentracji, pomagają poznać lepiej towarzyszy wędrówki, jak i samych siebie – a takie były cele warsztatu.
Po krótkim przedstawieniu siebie i osoby siedzącej na sąsiednim krześle w kręgu, wspólnie wybraliśmy kartki z zasadami, których postanowiliśmy przestrzegać podczas trzygodzinnych zajęć – rymowanki z zasadami zawisły na tablicach korkowych między dużymi fotografiami przedstawiającymi pejzaże i miasta z różnych stron świata. Pierwszą lekcję zakończyła zabawa „wszyscy którzy”, podczas której zastanawialiśmy się, czy mamy dziś białe skarpetki lub czy dobrze czujemy się w swojej klasie – ścigając się do ostatniego wolnego krzesła. Zasady gry poniekąd zmuszające do ruchu i przyznania się do samego siebie na forum klasy, wszystkich nas rozśmieszyły i pomogły ostatecznie oswoić się z nową sytuacją.

Druga lekcja zaczęła się próbą stworzenie opisów kontynentów – staraliśmy przypomnieć sobie lub dowiedzieć się od członków naszej grupy, czy Kongo na pewno leży w Afryce i czy to w Azji mieszkają buddyści i co oznacza to pojęcie. Nie obeszło się bez konsultacji z prowadzącymi, jednak zadawanie pytań przez uczniów i wyniki ankiet

świadczą o tym, że faktycznie dzięki temu krótkiemu zadaniu uczniowie zapamiętali nieznane im wcześniej fakty. Zabawę „herb osobowości” nie do końca możemy uznać za przeprowadzoną zgodnie z założeniami – wszyscy uczniowie byli w stanie i chcieli podać swój ulubiony film lub potrawę. Podzieleni na dwie grupy przygotowywaliśmy krótką prezentację Afryki i Azji. Początkowo onieśmieleni uczniowie po podpowiedziach ze strony prowadzących o możliwościach wykorzystania krepiny czy sznurka – przeistoczyli się w czarnoskórych mieszkańców wioski afrykańskiej: chłopcy po polowaniu triumfalnie przeszli ze zdobyczą przez wioskę, w której czekały już dziewczęta, niosąc na głowach naczynia z wodą. W Azji przebrane w kimona skośnookie dziewczęta zaprezentowały nam, jak się je pałeczkami, a chłopcy dali pokaz sztuki walki – zapewne wschodniej. Mimo że grupy jednoznacznie podzieliły się – oprócz narzuconego podziału na kontynenty – wedle płci, prezentacje uznajemy za jak najbardziej trafione, tak z racji pomysłowości uczniów jak i bardzo dobrze przebiegającej między nimi współpracy – grupy chłopców i dziewcząt wzajemnie sobie pomagały, dzieląc się materiałami i poddając pomysły.
Ostatnią lekcję rozpoczęła wizyta u szamana, z którym musieliśmy wypowiedzieć zaklęcie: „niech spadnie deszcz” – litera po literze każdy, bez ustalonej kolejności. Zajęło nam to sporo czasu, jednak motywacja, upór i świadomość, że cel możemy osiągnąć tylko dzięki wspólnej pracy, wzajemnemu słuchaniu i skupieniu na reszcie grupy sprawiły, że udało nam się wypowiedzieć całe zaklęcie, czemu towarzyszyła ogromna radość. Równie dużym zainteresowaniem cieszyły się wyścigi trójek – sportowa zabawa, podczas której uczniowie po nabraniu pewności siebie po dwóch poprzednich zadaniach pokazali, że z wykorzystaniem raptem 3 nóg przez 3 osoby można w bardzo ciekawy sposób dostać się na drugi koniec sali. Na koniec zajęć pożegnaliśmy się w parach, starając się pokazać całym sobą podawane przez prowadzące emocje. Po wypełnieniu ankiet ewaluacyjnych uczniowie dostali małą pamiątkę.
Dziękujemy szkole, a szczególnie Pani Frindt za umożliwienie nam przeprowadzenia tego typu warsztatów i uczniom klasy Ia za owocną współpracę.


Prowadzące: Katarzyna Bakuła, Anna Buczek, Olga Smardzewska, Maja Stelmach – studentki animacji społeczno-kulturalnej z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

2010/2011
Klasa 1B - „Przy kominku...”

W piątek 17 grudnia 2010 w Gimnazjum odbyły się warsztaty integracyjne dla uczniów klasy 1b. Spotkanie przygotowały i poprowadziły studentki Animacji Społeczno Kulturalnej z Wydziału Pedagogicznego UW pod opieką pedagoga szkolnego- dr Anny Frindt- Bajson. W ciągu 3 godzin lekcyjnych młodzież miała okazję poczuć świąteczno- zimową atmosferę dzięki wspólnemu ozdabianiu pierników oraz przygotowywaniu zimowej herbaty. Wspólnie braliśmy udział w grach integracyjnych mających na celu lepsze poznanie się klasy. Dodatkową atrakcją był teatr cieni, którego zarówno reżyserami, jak i aktorami byli uczniowie. Młodzież chętnie zaangażowała się we wspólne zabawy oraz zadania. Mamy wrażenie, że najwięcej przyjemności sprawiło uczniom pakowanie samodzielnie zdobionych pierniczków na prezenty.

2010/2011
Klasa 1C - "Wehikuł czasu"

Prowadzone przez nas zajęcia integracyjne w klasie 1c zaczęły się punktualnie o 8:00 rano i trwały przez następne trzy godziny lekcyjne. Jeszcze przed rozpoczęciem przygotowaliśmy salę do zajęć. Rozstawiliśmy materiały, ławki przesunęliśmy pod okna, a krzesła ustawiliśmy w półokręgu, tak by wszyscy siedzący mogli się widzieć i słyszeć. Równo z dzwonkiem klasa 1c weszła do sali.
Zaczęliśmy tradycyjnie od powitania i przedstawienia się, już chwilę później wszyscy mieli też karteczki ze swoimi imionami (chociaż jesteśmy prawie pewni że na liście tej klasy nie było ani jednego Gandalfa).
Poprzez kolejne gry integracyjne poznaliśmy się trochę z klasą i po rozluźnieniu atmosfery byliśmy gotowi do pierwszego z planowanych skoków w czasie. W ciągu kolejnych godzin odwiedziliśmy parę epok, wcieliliśmy się w dyrygentów, naprawialiśmy wehikuł czasu i stworzyliśmy wielkie groźne maszyny z naszych własnych ciał. Ku naszemu zaskoczeniu zdarzyło się nawet, że klasa nie chciała wyjść na przerwę! Zajęcia były więc udane, liczymy, że czas mile spędzony na wspólnej pracy i zabawie pomoże w przezwyciężeniu przeciwności na szkolnej drodze całej klasy...
Serdecznie dziękujemy 1c, za fajnie spędzony czas, szkole za umożliwienie nam przeprowadzenia tych zajęć i w końcu ogromne podziękowania należą się dr Annie Frindt-Bajson, bez której nieocenionej pomocy nie byłoby to możliwe.


2010/2011
Klasa 2A - "Agenci do zadań specjalnych"

Dnia 17 grudnia 2010 roku, w piątkowy poranek, w dwuosobowym zespole (w składzie Marta Matak i Konrad Wierzchowski) z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziliśmy z klasą 2a integracyjne warsztaty animacyjne. Zajęcia miały miejsce w Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Nr 75 w Zespole Szkół Nr 110 im. Aleksandra Fredry. Realizacja projektu trwała 3 godziny lekcyjne z dwoma krótkimi przerwami. Część pierwsza miała charakter zapoznawczy, głównie w celu wzajemnego poznania się uczestników i prowadzących. Siedząc w kole przywitaliśmy się z grupą i rozdaliśmy każdemu po specjalnie przygotowanej, kolorowej wizytówce. Zajęcia rozpoczęliśmy od prostej zabawy polegającej na przedstawieniu swojego imienia i dołączeniu do tego dowolnego, wymyślonego przez siebie gestu. Zgodnie z założeniami, gra okazała się świetna na przełamanie pierwszych lodów, dzięki czemu szybko udało nam się wytworzyć przyjemną, partnerską atmosferę.
Kolejnym krokiem było znalezienie w sobie niezbędnych do pracy pokładów energii. Wykorzystaliśmy do tego zabawę, nakłaniającą uczestników do małego rozruszania się poprzez szybkie zamienianie się miejscami. Gra szybko się rozkręciła i ze względu na świetną atmosferę poświęciliśmy jej nawet więcej czasu niż wstępnie planowaliśmy.
Widząc szybko mijający nam czas, przystąpiliśmy w końcu do właściwej części naszych warsztatów.

Od tej pory proponowane przez nas gry i zabawy obracały się wokół motywu Tajnych Agentów Do Zadań Specjalnych. Realizując w grupach kolejne zadania uczniowie z niemałym zaangażowaniem walczyli o punkty dla swoich drużyn. Każdy uczestnik miał w swojej drużynie przydzieloną specjalną funkcję, co wywołało emocjonujące dyskusje i nieprzewidzianą integrację. Niezwykłym było, jak niezaplanowane zdarzenie mogło pomóc osiągnąć oczekiwane cele. Nie zawiodła również kreatywność poszczególnych grup, których pomysły potrafiły zadziwiać. Gotowość na współpracę i ogólny optymizm… tego nie brakowało, a właśnie o to nam chodziło! Musimy przyznać, iż powyższe warsztaty były dla nas wyzwaniem pełnym obaw. Jednak dzięki ciepłemu, otwartemu przyjęciu przez klasę, szybko pozbyliśmy się wszelkich wątpliwości. Projekt pozwolił nam zauważyć, jak ważne jest prowadzenie tego typu zajęć dla młodych, zdolnych ludzi, którym brakuje jedynie pewnej dawki integracji. Dziękujemy Pani Dr Frindt za zrozumienie i wspieranie nas w działaniach, jak i wszystkim uczestnikom za wyrozumiałość i akceptację w debiutanckiej dla nas roli początkujących animatorów.
Tekst napisał Konrad Wierzchowski


2010/2011
Klasa 2B - "InteGra"

Dnia 13.12.2010 w Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Nr 75 w Zespole Szkół Nr 110 im. Aleksandra Fredry odbyły się zajęcia integracyjne w klasie II B. Zajęcia poprowadziły Klaudia, Marta, Diana i Gosia - studentki Uniwersytetu Warszawskiego, wydziału pedagogicznego o specjalizacji animacja społeczno-kulturalna. Cała animacyjna przygoda trwała trzy godziny lekcyjne i podzielona została na trzy części. Na początku chcieliśmy się troszkę bliżej poznać, a więc spędziliśmy miło czas grając w gry integracyjne – dzięki temu dowiedzieliśmy się, kto lubi kolor różowy, a kto najchętniej co dzień jadłby pizzę. Podczas następnej lekcji klasa podzielona na grupy stworzyła „Nową Ziemię”. Każda grupa, kreując swój kontynent i jego mieszkańca, nadała mu herb, historię oraz powitanie rozpoznawalne na całym ‘naszym’ świecie. Wszystko to było przygotowaniem do zagrania w „InteGrę’. Celem gry było zjednoczenie świata poprzez fikcyjną rywalizację. Trzeba więc było wykazać się niemałą wiedzą z zakresu różnych dziedzin, kreatywnie stworzyć nową maszynę do produkcji wyobraźni oraz wspólnie znaleźć sposób na niesforną tyczkę. Quizy i zadania, którym musieli stawić czoło uczestnicy, sprawiły, że nasza wspólna zabawa pomogła nam wszystkim lepiej się poznać, nauczyć się współpracy, rozwijać własną kreatywność, a przede wszystkim miło spędzić czas.
Dziękujemy klasie II B oraz pani dr Annie Frindt.

2010/2011
Klasa 2C - Projekt: Nowa Ziemia
Ziemia i cała ludzkość stanęły w obliczu ogromnego zagrożenia! Z powodu braku przyjaznej komunikacji między ludźmi, muszą oni przenieść się na nową, nieskażoną kłótniami planetę i zacząć uczyć się wszystkiego od początku!
8 grudnia 2010 roku klasę 2c w Gimnazjum nr 75 im. A. Fredry odwiedziła czwórka studentów, którzy wraz z uczniami udali się w podróż w czasie, aby wspólnie odkryć niezbędne do zasiedlenia Nowej Ziemi umiejętności. Tak poprzez pierwotne komunikowanie się, polowania, uprawę roli i budowę pierwszych domów udało nam się osiągnąć etap, w którym oprócz zaspokajania podstawowych potrzeb mogliśmy nawiązać ze sobą współpracę.
Ta z kolei przeniosła nas do magicznego świata sceny, śmiechu i rozrywki. Grupowy wysiłek napisania nie lada trudnych scenariuszy przedstawień teatralnych zaowocował następnie ich adaptacją i inscenizacją. Ileż było przy tym śmiechu! 
Ostatnim z zadań, które mieliśmy wspólnie do wykonania, było przeżycie na Księżycu po awarii naszego statku kosmicznego. Podejmując decyzje, najpierw każdy z osobna, a później wspólnie, okazało się, że to właśnie w grupie tkwi siła! A siła była paliwem, które ostatecznie doprowadziło wszystkich do upragnionego celu i osiedlenia się na Nowej Ziemi.

Słodki poczęstunek przygotowany przez tubylców dodał wszystkim jeszcze więcej energii i w przyjemnej atmosferze pozwolił na krótką rozmowę o potędze dobrej komunikacji między ludźmi i wartościach wypływających z umiejętności współpracy.
Patrycja, Rafał, Weronika i Norbert chcieliby serdecznie podziękować klasie 2c za świetnie wspólnie spędzone 3 godziny pełne uśmiechu, życzliwości, pozytywnej energii i niesamowicie dobrze wykonanej pracy. Jesteście wielcy, dzięki!

2010/2011
Klasa 2D - „Idą święta – zabawa rozpoczęta!”

Dnia 10 grudnia 2010 roku, czyli tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, odwiedziłyśmy klasę II d w Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Nr 75 w Zespole Szkół Nr 110 im. Aleksandra Fredry, aby wprowadzić uczniów w świąteczny nastrój. Wspólnie zastanowiliśmy się, jakie zwyczaje świąteczne obecne są w różnych krajach w Europie, bawiliśmy się w rytmie kolęd, zajadaliśmy pierniki i podziwialiśmy choinkę wykonaną przez członków klasy. Wszyscy wykazali się dużą pomysłowością i humorem. Tego dnia każdy mógł zostać Mikołajem! Dziękujemy serdecznie wszystkim uczniom klasy za aktywnie spędzone wspólne zajęcia II d oraz Pani Annie Frindt-Bajson za umożliwienie przeżycia bardzo ciekawego doświadczenia!
Katarzyna Baranowska
Magdalena Białek
Justyna Biernadska
Magda Brize
Klaudia Paczuska

2009/2010
Klasa 1A - „Wielka Akcja Integracja w kl. 1a” Grudzień 2009

Wielka Akcja Integracja w kl. 1a
Zuza Włodarczyk, Magda Godlewska, Monika Dobrowolska
W środę 9 grudnia 2009 roku 5 osobowa grupa studentek z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziła w Gimnazjum nr 75 z Oddziałami Integracyjnymi w Zespole Szkół Nr 110 im. Aleksandra Fredry z klasą 1a warsztaty integracyjne.
Warsztaty trwały 2 godziny lekcyjne. Zajęcia zaczęły się od wzajemnego poznania. Uczniowie wykonali wizytówki, kolor wizytówek sugerował nastrój, w którym obecnie byli. Kolejnym etapem był regulamin, który został zaproponowany przez prowadzące, a uczniowie mogli dopisać swoje propozycje (regulamin pozostał otwarty). Zaakceptowany zawisł na tablicy tak, aby współpraca przebiegała sprawnie i w razie potrzeby każdy mógł sobie w trakcie zajęć zajrzeć do niego.
Czas nieubłaganie płynął, więc w dobrej atmosferze przystąpiłyśmy do znacznie milszej części projektu.
Pierwszą propozycją była zabawa nazwana przez nas „Fugotkiem" - Wszyscy siedzieliśmy w okręgu i podawaliśmy sobie zgodnie z ruchem wskazówek zegara misia Fugotka wraz z informacją o sobie i o osobach siedzących obok nas... Zabawa miała na celu integrację grupy poprzez dowiedzenie się nowych informacji (uczniowie mówili o rodzeństwie, zwierzętach jakie mają, o wakacjach itp.).

Chcąc ożywić atmosferę po pierwszym zadaniu, zaproponowałyśmy jako kolejne Budowanie wieży z makulatury „Wieży edukacji". Klasa została podzielona na zespoły, a utrudnieniem było losowe „obezwładnienie" uczestników (zawiązane usta -brak możliwości mówienia, zawiązana prawa bądź lewa ręka - brak możliwości poruszania nią). Ogromna ilość taśm, makulatury i do dzieła! Na załączonych zdjęciach można zobaczyć, jakie piękne i wysokie wieże powstały i ile uśmiechu mieli uczniowie na twarzach podczas budowy. Uczestnicy zadania okazali się bardzo kreatywni i gotowi na współpracę w grupach...I o to nam chodziło! Kolejną propozycją miała być przewidziana przerwa, ale ku naszemu zdziwieniu uczniowie pozostali w klasie z zapałem kończąc budowle. Kolejna godzina przebiegała równie pomyślnie. Wiele propozycji zabaw integracyjnych, które zostały ciepło przyjęte i mamy nadzieję zaowocowały w życiu klasy. Dla nas jako studentek było to ogromne wyzwanie pełne obaw, ale dzięki współpracy, jaką zapewnili nam uczestnicy wyszłyśmy z przekonaniem, że projekty tego typu są ogromnie istotne dla rozwoju młodego, sprawnego i lubiącego się zespołu klasowego. Podziękowania dla Pani Dr Frindt za wspieranie nas w działaniach, jak i wszystkim uczestnikom za stworzenie przyjemnej atmosfery do przeprowadzenia projektu.
Tekst napisała Monika Kurek


2009/2010
Klasa 1B - "Warsztaty dziennikarskie"
08.11.2009 uczniowie klasy 1b wzięli udział w zajęciach o komunikacji międzyludzkiej. Studenci z Wydziału Pedagogicznego UW przeprowadzili kilka zabaw ruchowych i integracyjnych, których efektem było rozluźnienie atmosfery oraz zbudowanie silnej i świetnie współpracującej grupy. Odbyły się również ćwiczenia, dzięki którym gimnazjaliści zauważyli, jak trudno jest się efektywnie komunikować. Każdy, po zapoznaniu się z etyką dziennikarską miał okazję wcielić się w rolę dziennikarza i odczytać komunikaty przekazywane bez użycia słów przez „gwiazdy”. Po zajęciach na klasę czekała niespodzianka – Kronika Klasy – czyli zbiór wszystkich materiałów, które wykonali uczniowie przez te dwie godziny lekcyjne. W Kronice znalazły się portrety każdego ucznia, na których uwzględnione było jego hobby i największa zaleta. Uczniowie również spisali dzieje swojej klasy. Studenci II roku Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego dziękują wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w tych zajęciach.
Pozdrawiamy!

2009/2010
Klasa 1C -
Na wyspie rozbitków
„Na wyspie rozbitków”


10 grudnia 2009 r w Gimnazjum nr 75 z Oddziałami Integracyjnymiim. Aleksandra Fredry miałyśmy okazję przeprowadzić zajęcia z klasą Ic. Warsztat, który przygotowałyśmy dla gimnazjalistów, nieprzypadkowo nosił tytuł „Na wyspie rozbitków”. Zarówno wystrój sali jak i ćwiczenia, przez nas zaplanowane miały na celu na dwie godziny przenieść uczniów w egzotyczną krainę. Ale to nie tematyka bezludnej wyspy i rozbitków była najważniejsza, była ona jedynie narzędziem pomocniczym, którym posłużyłyśmy się, aby przekazać uczestnikom warsztatu nieco informacji na temat zaufania i współpracy.
Pomimo kilku wpadek zajęcia przebiegały zgodnie z planem. Wśród wszystkich ćwiczeń, które zaproponowałyśmy klasie największe emocje wzbudziła „Puszka”. Podczas zabawy zaangażowanie było widoczne wśród całej klasy, wszyscy współpracując, starali się wypracować metodę, która pozwoliłaby na osiągniecie wyznaczonego przez nas celu - przesypaniu papierowych kulek z puszki do miski. Zadanie wymagało aktywnego uczestnictwa całej grupy i tu Ic nas nie zawiodła, wszyscy przyłączyli się do wspólnej zabawy! Zależało nam na tym, by przygotowany przez nas warsztat, zapewnił uczniom swobodniejsze funkcjonowanie w nowej społeczności oraz na pokazaniu, w jaki sposób to grupa można ułatwić „rozbitkowi” zaistnienie w nowym otoczeniu. Ponadto chciałyśmy zaprezentować klasie, na czym polega mechanizm tworzenia się zaufania pomiędzy członkami grupy oraz jak duża jest jego rola. Chcemy bardzo podziękować dr Annie Frindt- Bajson za możliwość przeprowadzenia naszego warsztatu oraz pomoc w jego realizacji i wszystkich uczniom klasy Ic za współpracę oraz dobrą zabawę .

Gosia Badowiec
Martyna Menge
Estera Nowicka
Paulina Pajączek
Jolanta Wyszkowska
Agnieszka Żuber

2009/2010
Klasa 1D - "Lot pierwszą klasą"

„Lot Pierwszą Klasą!” odbył się 8 grudnia 2009 roku w Gimnazjum nr 75. Mimo wczesnej pory odlotu pasażerowie z klasy 1D stawili się gotowi do animacyjnej podróży. Załogę stanowiłyśmy MY - studentki Animacji Społeczno – Kulturalnej Wydziału Pedagogicznego UW. Podczas dwugodzinnego projektu starałyśmy się przybliżyć uczniom zagadnienia związane z kulturą, jej wielością i różnorodnością. Chciałyśmy również uświadomić im, że kultury nie mogą podlegać ocenie czy wartościowaniu względem siebie. W naszym projekcie począwszy od zabaw integrujących grupę, poprzez tworzenie plakatów z definicjami kultury, doszłyśmy do zadania finalnego i najważniejszego – stworzenia jedynej w swoim rodzaju kultury klasy 1D. Wszystkie działania osadzone były w konwencji lotu samolotem, nasi pasażerowie wykazali się kreatywnością, chęcią do współpracy oraz wyrozumiałością. Mimo niewielkich turbulencji, spędziliśmy razem miłe dwie godziny i szczęśliwie dolecieliśmy do celu.
Serdecznie dziękujemy uczniom klasy 1D, którzy wzięli udział w zajęciach, pani Annie Frindt-Bajson oraz sobie nawzajem!

Beata Borowiecka
Martyna Fiebig
Marta Kadzikiewicz
Wioletta Moniak
Marlena Stypułkowska
Zofia Wronka

2009/2010
Klasa 2C - "Teatr życia"

Warsztaty w Gimnazjum
pt. „Teatr życia”
klasa 2c
We wtorek 15.12.2009r. przeprowadziliśmy warsztaty w klasie 2c w Gimnazjum nr 75 z Oddziałami Integracyjnymiim. Aleksandra Fredry. W zajęciach udział wzięły 24 osoby.
Głównym zamysłem warsztatów było wprowadzenie uczniów w motyw teatru jako metafory życia codziennego. Poprzez zabawy, pogadanki i realizowane scenki wprowadziliśmy gimnazjalistów w świat, który dobrze znają, czyli …swoje własne życie. Staraliśmy się pokazać jak ważne jest zwracanie uwagi na to, jak zachowują się ludzie wokół nas, jakie emocje towarzyszą codziennym sytuacjom, co jako „widz” zrobiłbym inaczej niż „aktor”. Nasze zajęcia miały uświadomić uczestnikom, że każdy z nas jest aktorem w swoim życiu, jak również scenarzystą. Każdy jest głównym bohaterem jakiejś opowieści i od nas samych zależy, jak potoczą się jego losy. Dlatego tak ważne jest, aby postępować świadomie, z rozsądkiem oraz uśmiechem na twarzy.
Podczas zajęć uczniowie chętnie brali udział w przygotowanych zadaniach. Na własnej skórze mogli poczuć, czym jest zawód aktora poprzez mini warsztat teatralny oraz odgrywane scenki, wcześniej własnoręcznie przygotowawszy scenografię.

Zajęcia pozwoliły gimnazjalistom otworzyć się na problemy, z którymi spotykają się co dzień, nie przechodząc obok nich obojętnie. Wszyscy świetnie poradzili sobie podczas publicznych występów, dając nam tym samym znak, jak dużą potrzebę rozmowy niesie ze sobą szkolne życie. Jesteśmy zadowoleni z przebiegu zajęć oraz z pracy z fantastyczną klasą 2c.

Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze przygotowane pod opieką merytoryczną pedagoga szkolnego
dr Anny Frindt-Bajson we współpracy ze studentami Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego;

Prowadzący: Magdalena Księżopolska, Kinga Jakimowicz, Marta Tustanowska, Paulina Bogusławska, Piotr Kowalski, Ewa Chełchowska

2008 / 2009
Klasa 2D - „W 90 minut dookoła świata”

15 grudnia stawiłyśmy się w gimnazjum nr 75 im. Aleksandra Fredry w celu przedstawienia naszych zdolności animatorskich. Nieco przestraszone, jednak bardzo podekscytowane wzięłyśmy się do pracy. Ustawienie ławek, krzeseł, przygotowanie potrzebnych materiałów i w drogę. Naszymi towarzyszami podróży była klasa II D. Każdy z nich bardzo chętnie współpracował. Począwszy od przygotowania wizytówki, poprzez pisanie scenariusza filmowego i współpracy w prawdziwym Hollywood, pisanie pocztówek do szkoły ze słonecznej Brazylii. A skojarzeń na temat Japonii było mnóstwo! Potem razem zgłębiliśmy tajniki hieroglifów i dzięki odgadnięciu hasła mogliśmy polecieć do Europy, gdzie stworzyliśmy idealną Europejkę i Europejczyka. W ten sposób dowiedzieliśmy się sporo o sobie i o swoich oczekiwaniach.
Niestety, to co dobre, szybko się kończy. Tak, jak nasza wspólna wyprawa. Pozostały wspaniałe wspomnienia i butelka, w której zachowały się niechciane fasolki- wyraz tego, że zajęcia animacyjne klasie II D przypadły do gustu.
Dziękujemy uczniom, dyrekcji, Pani Annie Frindt!

2008 / 2009
Klasa 1A - "Chłopiec z dwojgiem oczu"

W dniu 9 stycznia przeprowadziłyśmy zajęcia w klasie 1A Gimnazjum nr 75 z Oddziałami Integracyjnymiim. Aleksandra Fredry w Warszawie.  W warsztatach wzięło udział 13 osób. Na prośbę wychowawczyni klasy, tematem naszych zajęć była TOLERANCJA. Nasze warsztaty zatytułowałyśmy „Chłopiec z dwojgiem oczu”, tworząc tym samym fabułę scalającą ich przebieg. Głównym celem naszych zajęć było uświadomienie pojęcia tolerancji oraz próba dyskusji z uczniami. Chciałyśmy poprzez przykładowe sytuacje z życia uczniów pokazać, że z nietolerancją każdy z nas spotyka się na co dzień, a także porozmawiać na temat możliwych sposobów przeciwdziałania takim zachowaniom.
Na początku zajęć przeczytałyśmy klasie list od Eryka, chłopca z dwojgiem oczu, który urodził się na planecie, gdzie wszyscy mieszkańcy mają jedno oko i nie akceptują innego od siebie człowieka. Zapowiedziałyśmy, że będziemy chcieli wszyscy razem odpisać na list chłopca, wcześniej jednak musieliśmy się lepiej poznać. Dlatego też pierwszą zabawą były  „Wizytówki”, podczas której każdy z uczestników miał za zadanie przedstawić siebie za pomocą rysunku na karteczce, a następnie opowiedzieć, o tym co narysował. Kolejne zadanie dla utrwalenia imion to „Mam na imię… i rzucam do…”, a następnie zabawa ruchowa „Toster”.

Na zakończenie tego bloku przedstawiłyśmy grupie kontrakt, a także spisaliśmy wspólnie punkty proponowane przez uczniów. Kontrakt został przez wszystkich podpisany. Na początku drugiej godziny spróbowałyśmy przeprowadzić burzę mózgów, udało nam się stworzyć plakat z wieloma trafnymi myślami dotyczącymi tematu tolerancji. Grupa, chociaż onieśmielona wypowiedzią na forum, stworzyła plakat. Następnie dla „rozruszania” przeprowadziłyśmy zabawę „Zapraszam tych, którzy”, co wywołało dużą aktywność i dużo śmiechu w grupie.
Lekcja trzecia zaczęła się więc od zadania „Krok do przodu”, do którego uczestnicy dobrali się w pary. Każda para otrzymała kartkę z krótką charakterystyką roli, w którą miała za zadanie się wcielić. Uczestnicy ustawili się na środku sali w jednym rzędzie, jedna osoba odczytywała pytania ( np. „Wszyscy się ze mnie śmieją”, „Mam wielu przyjaciół”), na które pary jako postaci ze swoich kartek miały odpowiadać za pomocą kroków: „tak” to krok do przodu, „nie”– krok do tyłu. W konsekwencji wszyscy znaleźli się w różnych miejscach sali, co miało dać im do myślenia. Na zakończenie omówiłyśmy wrażenia po tym ćwiczeniu.
Kolejne ćwiczenia to: „Przyrząd kreślarski” oraz „odgadywanie krajów”, które przysporzyło grupie wiele radości. Odpisanie na list Eryka było ostatnim zadaniem. Do dyspozycji uczniowie mieli szare kartony, które mieli przyozdobić kolorowymi rysunkami oraz wycinkami z gazet. W mniejszych grupach powstały świetne prace, które pozwoliły odzwierciedlić wnioski, jakie uczestnicy wyciągnęli z zajęć. Listy były pełne zrozumienia, a także radosne i kolorowe. W jednym z nich padło kluczowe stwierdzenie: „nie jesteś gorszy, ale wyjątkowy”.
Na koniec zajęć poprosiłyśmy uczniów o wypełnienie ankiet ewaluacyjnych, w których wszyscy ocenili warsztaty pozytywnie.


Katarzyna Alexandrowitsch, Anna Balcerowska, Anna Jochym, Agata Szubińska, Sylwia Wysłowska

Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze przygotowane pod opieką merytoryczną pedagoga szkolnego
dr Anny Frindt-Bajson we współpracy ze studentami Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego;

Publikacja: Krzysztof Białecki

2008 / 2009
Klasa 1D -
„W świecie Shreka”

6 stycznia 2009 roku klasa I d uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez studentki Animacji społeczno-kulturalnej na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Celem spotkania było zintegrowanie uczniów i pogłębienie tolerancji w klasie. Pierwsza lekcja przebiegła pod znakiem zabaw integracyjnych.
Motywem przewodnim na kolejnych dwóch lekcjach stali się: zielony ulubieniec z dużego ekranu - Shrek i jego przyjaciele: uparty i zabawny Osioł, piękna Fiona oraz zdecydowanie najpopularniejszy i uwielbiany za poczucie humoru Ciastek. Na początku zajęć ogłoszony został konkurs na najżyczliwszą osobę w klasie. Po intensywnej burzy mózgów powstały charakterystyki Shreka i jego przyjaciół. Na ich podstawie uczniowie, pracując w wymieszanych grupach, za pomocą balonów, kolorowych sznurków i innych materiałów stworzyli portrety głównych bohaterów filmu. Następnie wspólnie przedstawiali swoje prace na forum klasy. Rozstrzygnięto także konkurs na najżyczliwszego ucznia - laureatką została Emilka, która w nagrodę otrzymała istnie Shrekową kremówkę :)


Zuza Włodarczyk, Magda Godlewska, Monika Dobrowolska

2008 / 2009
Klasa 2A - "Ty i ja - wyjątki dwa"

11 grudnia 2008, w Gimnazjum nr 75 z Oddziałami Integracyjnymi im. Aleksandra Fredry, przy ul. Wrzeciono 24 odbyły się zajęcia z zakresu samooceny i tolerancji, pt. „Ty i Ja – wyjątki dwa!”. Uczniowie byli skłonni do współpracy i jak tylko przekonali się, że ich pierwsze obawy nie były słuszne, bardzo zaangażowali się. Wszyscy pilnowali, aby w wypowiedziach nie używać nieodpowiednich słów, ewentualnie zaznaczali, że czują taką potrzebę. Doskonale radzili sobie z postawionymi przed nimi zadaniami, m.in. potrafili samodzielnie podać przykłady tolerancji i nietolerancji oraz wyjaśnić swoją postawę. Rozmowa była burzliwa, jednak zasady dotyczące szacunku i kultury w dyskusji zostały zachowane. Po spotkaniu gimnazjaliści wyrazili chęć uczestniczenia w większej ilości takich zajęć. Jesteśmy zadowolone z przebiegu spotkania, a także zgodnie uważamy, że należałoby zorganizować dla tej klasy więcej takich projektów. Z chęcią dodałybyśmy do programu naszych zajęć więcej zadań, w których mogliby sami poruszać kwestie ich interesujące, oczywiście z zakresu tematycznego naszego spotkania.

Małgorzata Blaszyńska i Zespół

2008 / 2009
Klasa 2B - "Zaimponuj klasie klasą"

Zajęcia zostały przeprowadzone w dniu 9. 01. 2009 r. w klasie 2B. Z biegiem czasu uczestnicy stawali się coraz bardziej otwarci i coraz chętniej brali udział w poszczególnych ćwiczeniach. Największym zainteresowaniem cieszył się quiz rozwiązywany w grupach, dotyczący zwyczajów w innych krajach, a także wszelkie dyskusje związane z zasadami savoir – vivre’u i ich obecnością we współczesnym świecie. Z najmniejszą aprobatą spotkały się ćwiczenia wymagające przedstawienia własnej osoby, cech charakteru przed całą klasą (wizytówki) oraz ustalenie zasad dotyczących przebiegu zajęć, które miały być przestrzegane zarówno przez prowadzących jak i uczniów. Istotny jest fakt, że pozytywne podejście do klasy przyczynia się do większej otwartości, pewniejszego wyrażania własnych poglądów w sposób kulturalny oraz do współpracy, która była widoczna podczas rozwiązywania quizu, a także podczas dyskusji. Wrażenia obu stron można uznać za pozytywne. Uczestnicy chętnie wypełnili ankiety ewaluacyjne i wystawili dobrą ocenę prowadzących oraz przeprowadzonych zajęć.

Magdalena Ćwiklińska, Joanna Kowalewska, Marta Wiktorowicz, Magdalena Żywicka, Anna Szyk.

2008 / 2009
Klasa 2D - "Wrzeciono FM"

We wtorek, 16 grudnia 2008 roku, 3-osobowa grupa studentów z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziła w Gimnazjum wraz z klasą 2d warsztaty o nazwie „Wrzeciono FM”.  Głównym celem zajęć było stworzenie przez uczestniczących w zajęciach uczniów audycji do radiowęzła. Poza tym chcieliśmy zaktywizować klasę tak, aby zabierała głos na forum szkoły, poprzez dalsze prowadzenie szkolnego radiowęzła. Naszym celem było również odkrycie potencjału przywódczego w poszczególnych uczestnikach zajęć oraz pokazanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
Warsztaty trwały 3 godziny lekcyjne. Pierwszą godzinę poświęciliśmy na: wzajemne poznanie się, wspólne ustalenie zasad, według których odbywać się będą warsztaty, gry integracyjne, poprowadzone przez Magdę ćwiczenia dykcji, pokazanie korzyści płynących z prowadzenia radiowęzła oraz krótkie wyjaśnienie przez Olka, czym jest etyka dziennikarska. Po tym długim wstępie, na drugiej godzinie lekcyjnej przystąpiliśmy do sedna zajęć, czyli tworzenia audycji radiowej. Klasa wedle zainteresowań podzieliła się na 3 podgrupy: dziennikarską, muzyczną oraz techniczną.

Magda wraz z grupą dziennikarską przygotowała ankietę, którą później uczniowie wykorzystali w przeprowadzonej na przerwie sondzie(przy wykorzystaniu dyktafonu grupa dziennikarska nagrywała mini-wywiady na korytarzu z uczniami innych klas). Grupa muzyczna pod moim przewodnictwem w debacie określiła muzyczny profil radiowęzła oraz dokonała selekcji piosenek, które miały zostać wykorzystane w audycji. Olek uczył „technicznych” obsługi programu do obróbki dźwięku i pokazywał im, jak tworzyć gotowe audycje, tak aby uczniowie mogli to robić w domu i gotowy produkt odtwarzać w radiowęźle. Cała klasa stworzyła również jingiel reklamujący radio. Zajęcia zakończyliśmy debatą nad ogólnym kształtem audycji, podczas której ze strony gimnazjalistów padło wiele konstruktywnych sugestii i pomysłów.
Z warsztatów zarówno my jak i uczniowie wyszliśmy uśmiechnięci, co pozwala mi wierzyć w to, iż zajęcia były dla nich interesujące. Czas pokaże, czy zaszczepiliśmy w nich pomysł prowadzenia szkolnego radiowęzła. Od siebie mogę tylko dodać, że z klasą 2d pracowało mi się rewelacyjnie i bez żadnych problemów.


Maciej Specjalski

2008 / 2009
Klasa 2C - "Coolturka na co dzień"

Projekt „Cool-turka na co dzień” przeprowadziłyśmy 12 grudnia 2008 w klasie 2 „C” w Gimnazjum Nr 75 z Oddziałami Integracyjnymi im. Aleksandra Fredry w Warszawie.
Zajęcia trwały trzy godziny lekcyjne. Pierwsza miała na celu zapoznanie grupy z prowadzącymi oraz wprowadzenie do stylu prowadzenia zajęć, a także do ich przedmiotu, którym była szeroko pojęta „cooltura” osobista. Kolejne dwie godziny poświęciłyśmy już na ćwiczenia bezpośrednio związane z tematem. Były wśród nich takie dotyczące niemile widzianych zachowań i wulgaryzmów oraz sprzyjające wyciszeniu (relaksacji) czy zastanowieniu się nad błędami popełnianymi przez nas samych. Zaplanowałyśmy także zabawy dotyczące pozytywnych aspektów zachowania oraz umiejętności odszukiwania dobra w drugiej osobie.


Joanna Ciechanowska, Sylwia Dawidowska, Magdalena Piotrowicz (Homska)

2008 / 2009
Klasa 3B - "Twój rozwój Twoją siłą"


13 stycznia 2009 roku przeprowadziłyśmy w klasie 3B zajęcia pod hasłem „Twój rozwój Twoją siłą”. W trakcie tego spotkania naszym celem było podniesienie poczucia własnej wartości wśród uczestników grupy, zwiększenie akceptacji dla samego siebie oraz świadomość, że różnice dzielące ludzi są wartością dodatnią. Zależało nam również na tym, by przygotowane przez nas warsztaty zapewniły uczniom swobodniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie, w którym ideał piękna ogranicza się do wystylizowanych, wyprodukowanych popularnych postaci z pierwszych stron gazet. Wspólnie z klasą 3B stworzyliśmy własną, prawdziwą, wielowymiarową definicję piękna. W kolejnej części spotkania zapoznałyśmy grupę z różnorodnymi rodzajami inteligencji, by zachęcić uczestników naszego projektu do ciągłej pracy nad sobą, rozwijania zainteresowań i kształtowania zdolności.
Chcemy bardzo podziękować dr Annie Frindt-Bajson za możliwość przeprowadzenia autorskiego projektu oraz wszystkim uczniom klasy 3B za zaangażowanie, współpracę i cenne doświadczenia.


Paulina Macianis, Anna Podleśna, Ula Sęczek, Monika Świetlik, Izabela Trzcińska

2008 / 2009
Klasa 3E - "Maniery przydatne Paniom i Panom"


Zajęcia w kl. 3e zostały przeprowadzone zgodnie z kolejnością zawartą w sporządzonym scenariuszu. Zadaniami, które cieszyły się największym zainteresowaniem były przede wszystkim te punkty scenariusza, które wymagały większej aktywności fizycznej (np. perskie oko) bądź polegały na rywalizacji (np. konkurs dobrych manier). Dobrze wypadła także ankieta ewaluacyjna – uczestnicy zajęć pozytywnie ocenili prowadzących zajęcia.

Agnieszka Ślusarczyk, Katarzyna Szymaniuk

 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego